torstai 27. lokakuuta 2016

Meditoinnin viisi estettä

Meditoinnin tai jonkin muun rentoutumisen muodon aloittaneet ihmiset kohtaavat yleensä viisi estettä ennen kuin he pääsevät syvempiin kokemuksiin käsiksi.

Kuvassa sisäinen lapsi pitää maapalloa käsissään.

1. Ympäristö


Ensimmäinen este on löytää rauhallinen ympäristö sekä riittävästi aikaa meditointiin ja rentoutumisten tekemiseen. Kannattaa myös aina varmistaa, ettei tule häirityksi kesken harjoituksen. Ehkä apuna kannattaa käyttää kuulokkeita ja jotain valmiiksi ohjattuja meditaatioita (YouTubesta), tai ainakin jotain meditointimusiikkia (myös YouTubesta).

2. Järki


Kun olet onnistunut voittamaan ensimmäisen esteen, eli olet kesyttänyt ulkopuolisen ympäristösi, herää tämän vuoksi sisäinen ympäristösi, joka muodostaa seuraavat esteet. Toinen este sijaitsee jo siis valmiiksi pääsi sisällä – se on järkesi. Järkesi nimittäin alkaa heti hiljentymisesi jälkeen ohjata (lue häiritä) sinua kertomalla sinulle mitä kaikkea sinun tulisi olla tekemässä juuri nyt.

Järkesi saattaa myös nostaa ajatuksiisi aivan ihme asioita historiastasi tai lähivuorokausilta, ja sitten väittää sinulle olevan välttämätöntä fokusoitua heti paikalla juuri näihin asioihin. Tämä on järjen rooli ja tehtävä, ja sen tulee vain antaa tulla läpi sellaisenaan kuin se tulee. Anna järkesi täysin vapaasti kertoa sinulle, mitä tahansa sillä onkaan mielen päällä. Ole vain onnellinen siitä, että järki tuo näitä asioita ilmi. Voittaaksesi tämän esteen, et tarvitse mitään muuta kuin hieman aikaa ja kärsivällisyyttä. Melko äkkiä järkesi ymmärtää, ettet sinä halua ajatella mitään, vaan sinä vain haluat olla paikoillasi, ”tässä ja nyt”.

3. Tunteet


Käytännössä heti kun järkesi on lopettanut edellisen vaiheen esteen, sinun tunteesi jatkavat siitä ja muodostavat seuraavan esteen. Tunteittesi tehtävä on yrittää saada sinut pakotettua tekemään jotain. Yhtäkkiä huomaat miten tietoisuutesi on täynnä erilaisia asioita, jotka ”tuntuvat” juuri niiltä oikeilta asioilta, mitä nyt pitäisi tehdä. Ehkä tuntuu pahalta kun talo kaipaisi siivousta, tai velvollisuuden tunteesta läksyt/työt pitäisi tehdä tai laskut pitäisi maksaa, vai tunnenko itseni väsyneeksi ja siksi kaipaisinko kunnon lenkkiä raittiissa ulkoilmassa, vai olenko pettynyt itseeni, tai vaivaako sen tietyn henkilön kommentti itsetuntoani edelleen, tai ehkä tunnen jo nyt suurta onnea, enkä siksi enää tunne tarvetta jatkaa tätä, tunnenko itseni tämän arvoiseksi vai menenkö vahtimaan lapsia, tai viemään koiran pihalle jne.

Tässä kohtaa kun tunteita tulee ja ne yrittävät ohjata sinua, ota vain vieläkin syvempään henkeä ja ota rennosti vastaan kaikki esiin nousevat tuntemukset. Myös tunteet toteuttavat elämässäsi omaa tarkoitustaan ja ne siis toimivat sinun hyväksesi. Anna kaikkien tunteiden tulla läpi tietoisuuteesi asti, juuri sellaisena kuin ne ovat, ja pyri tuntemaan ne niin kokonaisvaltaisesti kuin vain voit, mutta heti tämän jälkeen päästä niistä irti. Vaikka tuntisit mitä – onnea, surua, pelkoa, inhoa, tai kateutta, ylimielisyyttä, häpeää, myötätuntoa, kiitollisuutta – päästät tunteista heti irti, kun olet ensin ottanut ne vastaan ja ”kohdannut” ne. Tällä tavalla myös tunnetaso irrottaa sinusta otteensa, ainakin hetkeksi, ja meditaatiosi voi syventyä entisestään, kohti seuraavaa tasoa.

4. Ego, eli tiedostumaton mieli


Järjen ja tunteiden jälkeen egollasi on vain yksi ansa enää käytettävänään. Egosi mielestä sinun on nimittäin parempi vaikka nukkua tiedottomassa tilassa kuin meditoida. Tämä on oman tiedostumattoman mielesi puolustusmekanismi, jonka tehtävä on suojella sinua. Tässä vaiheessa tulle ymmärtää myös se, että jos sinulla on konkreettista univelkaa, niin tulet aivan varmasti tässä vaiheessa meditointia nukahtamaan hyvin helposti, eikä siinä ole mitään väärää. Vasta univajeen hoitamisen jälkeen, meditaatio voi kohota seuraavalle tasolle.

Kun tiedostumatonta mieltä opettelee hallitsemaan, on siis aivan normaalia nukahdella miten sattuu kesken harjoitusten. Se vaatii hieman aikaa, että mieli oppii pysymään sellaisessa hämärän rajamaassa, eli että se ei nuku, mutta ei ole hereilläkään samaan aikaan. Kun meditoinnissa pääsee tähän pisteeseen asti, se alkaa toimia aivan uudella tavalla: unet, näyt sekä muut ilmestykset tulevat mahdollisiksi. Tämä on se kaunis, pieni piste tietoisuuden ja tiedostumattomuuden keskikohdassa, ja samassa pisteessä yhdistyvät myös mennyt ja tuleva aika. Tämä piste on absoluuttinen ”tässä ja nyt”. Juuri tämän kehon sisällä, eli ”tässä”, sekä juuri tämän mielen sisällä, eli ”nyt”. Mielen ja kehon täydellinen keskiarvo on äärettömän pieni, hienovarainen ihmeiden ja ikuisen tiedon piste – se on sinun sisäisen korkeamman tietoisuuden koti.

5. Jatkuvuus


Neljännen esteen jälkeen on jäljellä vain yksi este – jatkuvuus. Meditaatiolla (tai hypnoosilla, rukouksella, rentoutuksilla jne.) tulee olemaan suuri ja syvä vaikutus koko elämääsi, mutta vain jos sinä rakennat siitä itsellesi tottumuksen ja tavan. Jos meditoit vain silloin tällöin, tulevat saavuttamasi tuloksetkin olemaan vain vähän sitä sun tätä. Mutta jos vastaavasti meditoit jatkuvasti, tulet saavuttamaan aivan samanlaisia tuloksia kuin ”valaistuneet mestaritkin”.

Miksi kannattaa meditoida?


Joitakin syitä, miksi meditoinnista (tai rukouksesta, hypnoosista, itsesuggestoinnista jne.) kannattaa rakentaa itselleen pysyvä tapa:

Parempi keskittyminen,
Suurempi vastaanottavaisuus,
Yleensäkin iloisempi ja myötäisempi asenne,
Parempi joustavuus asioissa,
Helpottaa kaikentyyppistä stressiä,
Laajentaa luovuutta,
Avaa pitkäaikaista muistia,
Paljastaa piilossa olevia tunteita,
Paljastaa henkilökohtaisia, rajoittavia uskomuksia ja arvoja,
Auttaa tuntemaan itsensä,
Avaa mentaalisen silmän näkemään todellisen itsen,
Auttaa käsittelemään vaikeita asioita omasta menneisyydestä,
Avaa korkeamman tietoisuudentason,
Opettaa kontrolloimaan omaa tiedostumatonta mieltä,
jne. jne. jne.,
Tulee lopulta tekemään sinusta valaistuneen - jo tässä elämässä.

Linkkejä:


Seitsemän Mestarin Tie. Psykologi John Selbyn kehittämä meditaatiorunko.
Yksinkertainen hypnoosi. Lyhyt oppitunti aiheesta, sekä esimerkki hypnoosista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti